Dana Schutz
ur. 1976
Dana Schutz jest jedną z najważniejszych współczesnych malarek amerykańskich, tworzących transgresywne reprezentacje ludzkiego ciała na pograniczu abstrakcji i figuracji. Jej obrazy charakteryzują się ekspresjonistyczną kompozycją, wyrazistą paletą barw i intensywnym impasto: techniką polegającą na nakładaniu farby grubą, wypukłą warstwą przy użyciu pędzla. Postaci przedstawiane na płótnach są przerysowane, czasem wręcz groteskowe i uwikłane w absurdalne, makabryczne sytuacje, np. autokanibalizm. Mimo iż ekspresjonizm Schutz bywa bardzo afektywny, jego impulsem nie jest refleksja nad osobistymi emocjami czy wątkami autobiograficznymi, a raczej metaforyczna próba uchwycenia kondycji ludzkiej w jej najbardziej dramatycznych przejawach. Obraz pokazywany w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie pochodzi z ostatniej prezentacji artystki zatytułowanej Wyobraź sobie mnie i ciebie, pierwszej wystawy Schutz po skandalu, jaki w 2017 roku wywołał jej obraz Open Casket. Artystka zinterpretowała w nim ikoniczne zdjęcie przedstawiające zmasakrowaną twarz Emmetta Tilla, czternastoletniego Afroamerykanina, który w 1955 roku padł ofiarą linczu dokonanego przez białych Amerykanów. Obraz prezentowany podczas Whitney Biennale 2017 oprotestowali afroamerykańscy artyści, zarzucając Schutz estetyzację śmierci, a także kulturowe zawłaszczenie cierpienia ofiar przemocy rasowej. Bieżnia przedstawia kobietę o rybiej głowie, która miota się przed ekranem bieżni treningowej. Obraz ten można rozumieć jako refleksję nad ciałem w czasach późnego kapitalizmu – systemu, który dyscyplinuje i wymaga od jednostki stałego performowania i autokreacji.