Agata Kus
ur. 1987
Agata Kus jest absolwentką i doktorem Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie. Oprócz malarstwa tworzy też wideo, rysunki i ceramikę. Jej figuratywne i narracyjne obrazy niczym fotograficzne kadry relacjonują codzienne życie młodych ludzi. Szczególnie interesują ją kobiety: ich relacje z innymi, stosunek do siebie i konstruowanie własnej tożsamości. Widzimy je, jak wspólnie imprezują, piknikują, podróżują albo odpoczywają. Niektóre szczegóły kompozycji artystka maluje z fotorealistyczną dokładnością, szczególną uwagę zwraca na fakturę ubrań, włosy czy skórę, inne elementy pozostawia niedokończone lub wręcz nienamalowane. Czasem poddaje obrazy destrukcji, na przykład wypalając w nich dziury papierosem. Innym razem naśladuje technikę kolażu: wówczas kompozycje zawierają kilka odrębnych, a czasem przenikających się planów. Jednym z powtarzających się motywów jej prac jest cielesna duplikacja, identyczność uosobiona w wizerunkach bliźniąt albo sobowtórów. Tę niepokojącą podwójność artystka wzmacnia, stosując efekt lustrzanego odbicia: postaci powtarzają te same gesty, przyjmują analogiczne pozy, czasem współdzielą części ciała. Ich skrajna, granicząca z jednością bliskość dobrze oddaje charakter relacji międzyludzkich, jakich zgłębianie najbardziej interesuje artystkę. Na obrazie Skażona miłość mamy do czynienia z pozornie niewinną sytuacją czułości, jaką okazuje sobie para odpoczywająca w parku. Elementem, który zaburza spokój i błogość tej sceny, są dłonie: ta należąca do mężczyzny obejmuje szyję kobiety, podczas gdy ta należąca do kobiety dotyka dłoni kochanka. Nie wiemy, czy to czuły gest, czy raczej obrona przed zbyt silnym i bolesnym uściskiem: czy rzeczywiście mamy tu do czynienia z czułością, czy raczej z przemocą?