Darja Bajagić
ur. 1990
Darja Bajagić pochodzi z Czarnogóry, mieszka i pracuje w Nowym Jorku. Jest autorką zinów, kolaży, wideo i rzeźb, jednak głównym medium wypowiedzi pozostaje dla artystki asamblaż, w którym łączy malarstwo z wydrukiem na płótnie. Jej praktyka twórcza opiera się na zawłaszczeniu. Bajagić kolekcjonuje obrazy kobiet pozyskane z niszowych stron pornograficznych, portali przeznaczonych dla fetyszystów czy stron poświęconych seryjnym mordercom lub ich ofiarom. Oddzielając kobiece wizerunki od pierwotnego kontekstu, a więc systemu znaczeń, za pomocą którego dokonuje się ich interpretacji, artystka umieszcza je w nowych kompozycjach. Przemieszczenie obrazów nie tylko dezaktywuje ich sens, tworząc wizualne rebusy, Bajagić dąży do uabstrakcyjnienia i formalizacji ich poszczególnych elementów. Celem, jaki chce w ten sposób osiągnąć, jest kompozycja o potencjalnie pustym znaczeniu. Odbiorca konfrontowany jest z abstrakcyjną formą, zmontowaną z obrazów kobiecej seksualności dystrybuowanej w internecie, pornografii czy przemocy. Dopiero ich tytuł sugeruje ciąg skojarzeń i uruchamia związane z nimi emocje, pokazując jednocześnie, że nadbudowane wokół kobiecych wizerunków znaczenia są arbitralne. W tej strategii neutralizowania i przemieszczania sensów Bajagić szuka momentów transgresji i subwersji. Abstrakcyjny obraz prezentowany na wystawie przywołuje skojarzenia z action painting – tyle, że zamiast farby Bajagić wylała na płótno sztuczną i krowią krew. Jego powierzchnia została wcześniej zadrukowana tekstem pochodzącym ze strony maniacnanny.com, która zbiera informacje o seryjnych zabójcach i szczegółowo opowiada o ich przestępstwach, publikując też zdjęcia z miejsc zbrodni. Fragment umieszczony na płótnie to studium psychologiczne mężczyzny znanego jako „angry stalker”, seryjnego mordercy pracownic seksualnych. W tekście częściowo zakamuflowanym za warstwą czerwonej farby odnajdujemy opis mizoginistycznych lęków i kompleksów tytułowego sprawcy przemocy.